torsdag 30 augusti 2012

Makt

En polis(man) försöker inleda ett sexuellt förhållande med en 17-årig tjej som ofta figurerat i deras utredningar. Han skickar sex-sms till henne. Varför då? Är det för att han är man och inte kan hejda sitt sexuella begär. Knappast.

Det handlar om makt, möjlighet och en föreställning av att det är okej.

Det är inte lika vanligt att en kvinna skulle utnyttja sin position på det viset och det beror inte på att kvinnor har mindre sexdrift eller behov utan på att i kvinnorollen ingår inte föreställningen om att det är okej att utnyttja någon som är svagare eller underordnad.

Det finns förstås kvinnor som utnyttjar och (många) män som inte utnyttjar men det jag vill åt är att de män som utnyttjar gör det till stor del för att det sanktioneras av föreställningen om vad en man är.

Nu handlar det ju inte alltid om sex eller grövre saker som våldtäkt eller misshandel, många gånger är det bara små saker. Jag har flera män i min omgivning som lider av det här. Män som måste hävda sig i varje situation för att inte förlora ansiktet som man, för att fortsätta vara man. Det är ett problem för dessa män mår uppenbart inte helt bra av det och deras omgivning mår inte helt bra av det.

Jag har också kvinnor i min omgivning som lider av det som kommer med kvinnorollen.

Och så finns det såna som jag som bryter mot normerna och lider av att vara normbrytare.

Normer är inte helt igenom dåligt, det behövs normer till viss del för det underlättar för oss. Men vi skulle må så mycket bättre om inte normerna var så hårt fastskruvade. Kanske skulle inte den där polisen ha skickat sex-sms till den utsatt tjejen om normerna hade varit lite lösare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar