fredag 27 januari 2012

Kvinnor som hatar män... och så jag

Jag läser i bloggar om kvinnor som hatar män. För att de ständigt blir utsatta för sexuella övergrepp och kränkningar. Så här står det i en blogg:

"Hur är det att vara kvinnor och leva i ett samhälle där man ofta utsätts för övergrepp, orättvisor, skuldbeläggning, skam och kränkningar? Hur är det att vara kvinna och aldrig känna att man är trygg från något av detta?"

Jag vet och jag förstår att det finns kvinnor som upplever detta. Och jag försöker tänka mig in i det, försöker hitta tillfällen då jag blivit utsatt för detta. Och det har nog hänt, någon gång. Men just här och just nu har jag svårt att minnas detta. Just här och just nu kan jag inte känna som dessa kvinnor gör. För jag upplever inte detta. Inte här och nu och inte nyligen. Någon orättvisa kanske, kanske någon som sagt något nedlåtande (fast det kan lika gärna vara en kvinna som en man). Men jag känner att jag kan bemöta det, att jag inte far illa av det.

I en annan tid, i en annan situation kommer jag kanske att känna annorlunda. Jag förnekar inte att det händer. Men jag vill också få fram att det inte händer alla kvinnor, alltid.

Hon skriver också:

"Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten. Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!""

Och jag vill säga så om P. Inte han. Kanske har jag fel men det finns många män omkring mig som jag aldrig har sett göra något sådant. Det finns också män som jag vet gör just detta. Naturligtvis är det ju olika hur vi upplever saker. Det som jag inte upplever som någonting alls kanske någon annan ser som övergrepp. Men jag har också mött kvinnor som kränker män sexuellt.

Det är inte försvarbart att någon, oavsett kön kränker någon annan människa. Sexuella övergrepp är fruktansvärt fel. Det finns massor av människor som säger och gör hemska saker mot andra människor, inte minst på nätet.

Men i mitt liv, här och nu så upplever jag inte detta. Ingen begår sexuella övergrepp mot mig, ingen kränker mig, ingen skuldbelägger mig. Runtomkring mig finns det många män som visar respekt, som bryr sig och som aldrig skulle kalla en kvinna för hora.

Är jag ensam om att uppleva detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar