torsdag 8 mars 2012

Jämställdhet

Idag är det internationella kvinnodagen och min morgontidning skriver om jämställdhet. Och alla har väl sin egen definition av vad jämställdhet är. Att dela lika på hushållssysslorna är en ganska vanlig kommentar men jag skulle vilja se bortom det.

Om jag kokar ihop det så kommer jag fram till att för mig handlar jämställdhet om att åtnjuta samma grundrespekt, oavsett kön. Eller egentligen att könet inte ska vara det som skiljer oss åt i sammanhang som inte alls har med kön att göra.

Att kvinnor och män i många sammanhang har olika lön för samma arbete är naturligtvis uppåt väggarna. Det är som att säga att mörkhåriga ska ha lite mindre betalt än ljushåriga, eller att korta är värd en högre lön än långa. Och att mer eller mindre tvingas att göra något eller tvingas avstå något pga av sitt kön är lika fel det.

Vi har alla skyldigheter och vi borde alla ha samma rättigheter. Men vi har olika förutsättningar och vi vill olika saker. Det som är viktigt för mig är troligtvis inte alls viktigt för någon annan. Jag tycker inte att alla borde tjäna lika mycket oavsett vad de gör, jag tycker inte det spelar någon roll vem som gör vad i ett hushåll eller i en familj så länge alla inblandade känner sig nöjda med fördelningen och ges samma möjligheter. Däremot är det alltid bra att fundera en vända över sina val, för många val vi gör grundar sig på en könsstereotyp uppväxt eller könsstereotypa förväntningar som vi kanske inte alltid är medvetna om. Och om vi hade fått möjligheten kanske vi hade valt annorlunda.

Det finns skillnader mellan män och kvinnor. Det finns också skillnader mellan män. Och mellan kvinnor. Men skillnaderna eller likheterna mellan könen borde inte vara det som ger oss en bättre eller sämre position. Vi är alla människor och vi borde börja där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar