torsdag 19 maj 2011

Trött

Det är tusen saker som händer omkring mig just nu. När någon frågar hur jag mår så måste jag tänka efter, jo egentligen så mår jag nog bra. Egentligen. Fast ändå inte. Flera vänner omkring mig mår väldigt dåligt just nu och jag försöker finnas till hands för dem. Jag vill det, men det är tungt också. Och så är det mycket annat som var för sig inte är något stort men det spär på. Och allt det här gör mig trött. Jag vill gå och lägga mig och sova i flera dagar. Men mest troligt finns ju allt kvar även om jag skulle göra det.

Jag stirrar på min lista med jobbsaker som jag ska fixa, inget är akut och då hittar jag ingen energi att ta hand om sakerna. Jag tänker att jag borde städa, tvätta, gå ut med hunden. Men det känns så tungt.

Kanske borde jag sova ändå. För en gångs skull kanske jag borde lyssna på kroppen och göra som den säger. Om jag nu är så ofantligt trött, huvudet känns som ett surrande domnande getingbo och kroppen är seg som sirap så borde jag nog låta sömnen ta hand om det så jag kan ladda upp ny energi.

Men den duktiga flickan inom mig tror att det är latmasken som spelar mig spratt och den duktiga flickan tror att någon annan ska säga nåt. Ha några åsikter på om jag sover mitt på dagen. Jag ska försöka sparka ut mina inneboende missfoster och komma fram till vad jag egentligen behöver.

Uppdatering:

Så vad gjorde jag? Gick jag och lade mig? Nej, förstås inte. Jag tog en promenad med hunden. Jag kan inte strunta i honom. Och så har jag jobbat och faktiskt fått lite gjort. Överlag kändes det bättre redan när jag hade skrivit av mig. Trött är jag fortfarande men uppgivenheten gav med sig lite.

Jag googlade på vad trötthet kan bero på. Några saker är väl ganska troliga:

  • Det är vanligt att man känner sig trött om man går igenom en känslomässigt hård period i sitt liv.
  • Det kan vara en del av en sorg- eller krisreaktion. 
  • Det kan vara borrelia
Jag har haft borrelia ett antal gånger och jag blir alltid trött. Men naturligtvis kan det lika gärna bero på den starka känslomässiga påfrestningen jag har varit i/är i. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar