tisdag 1 mars 2011

Vänner

Vad är en vän? Jag tror att jag tycker att en vän är någon som bryr sig om och som inte dömer en så lätt. Jag har en vän som jag känt i många år, vi har delat mycket och stått varandra nära. Eller står väl varandra nära. Men på sista tiden så har hon blivit så... ifrågasättande. Som en hysterisk attackiller anfaller hon så fort jag säger något. Hon har väl haft de tendenserna jämt men det har blivit värre. Och jag tycker inte det är roligt längre. Jag känner mig inte ledig och fri med henne längre. Jag känner det som om jag blir betraktad under lupp, granskad och ifrågasatt även om jag så pratar om apelsiner.

Ofta är det väl så att vi har behov att prata av oss om sådant som vi tycker är jobbigt på nåt vis. Men det där pratandet räcker långt i sig, det är ju inte alltid så att vi behöver en lösning eller ett färdigt recept på hur vi ska göra. Oftast vill vi bara ha någon som lyssnar en stund. Men hon kan återkomma gång på gång till ämnet och liksom trycka upp mig mot väggen och säga varför då, varför då, varför då tills jag står där och inte alls vet vad jag ska svara och vad hon frågar egentligen och bara vill gå därifrån.

Eller så säger hon lite hånfullt att vadå det är väl bara att göra så här eller så här. Eller så avfärdar hon det. Men själv så vill hon ju att jag ska lyssna och hålla med i det hon säger.

Jag blir ledsen, besviken och lite arg för jag har sett henne som min bästa vän och jag har haft roligt ihop med henne och längtat efter henne. Och nu så vill jag helst glömma bort henne ett tag.

Men det kanske löser sig, det handlar väl också om att jag måste säga ifrån och ta det på ett annat sätt. Fast det är så jävla trist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar